2009-04-04

- Sätt stopp för Försäkringskassans mordmaskineri NU!

----- Original Message -----
From: Mats Eriksson
To: Expressen; Dagens Nyheter ; Arbetarbladet; Annonsbladet; Aftonbladet; Nya Wermlands-Tidningen; Gefle Dagblad; Försäkringskassan
Sent: Saturday, April 04, 2009 9:05 AM
Subject: Insändare


Sätt stopp för Försäkringskassans mordmaskineri NU!

I juli i år (2009) går jag in i en "ny fas" i JUG (Jobb och utvecklings Garantin), mina 450 dagar går ut, vilket innebär att jag kommer att tvingas till något heltidsterapi via arbetsförmedlingen. Denna sysselsättningsterapi gäller till pensionsdagen, eller döden!
Eftersom jag i flera år nu gått under moment 22 och inte kunnat ta ett heltidsarbete pga svår värk i rygg och nacke men är tvungen att söka heltidsarbete för att få inkomst, så blir min situation helt ohållbar! Valet blir för min del att plågas tills jag jag inte står ut längre eller snabbt och effektivt ta mitt eget liv!
För att överhuvudtaget kunna ha någon chans på arbetsmarknaden och arbeta efter min förmåga har jag sökt Särskilt högriskskydd, vilket innebär att jag kan sjukskriva mig utan att drabbas av karensdagar samt att arbetsgivare slipper stå för sjukersättningen! Försäkringskassan har avslagit detta på direkt felaktiga grunder samt helt nonchalerat expertutredningar och allmänläkares utlåtanden, jag är dessutom klassad som funktionshindrad av arbetsförmedlingen. Men enligt "nazistkassan" är jag precis som många andra, t ex cancersjuka som uppmärksammats på TV, fullt friska och skall arbeta full tid utan någon som helst stöd!
I korthet innebär det här för min del att jag inte kommer ha någon försörjning och därmed bli både hemlös och utan inkomst framöver eftersom man inte heller har rätt till socialbidrag om man inte är arbetssökande! Det är väl knappast troligt att soc. ens ger mig bidrag till att magasinera de få prylar jag äger, samt om jag får hyresskulder kommer jag inte heller få hyra någon lägenhet i framtiden!

Nu kommer jag inte stillatigande tvingas plågas till döds eller lägga mig ner och dö! Jag kommer att ta till precis vilka metoder som helst utan att ta någon helst hänsyn till lagar och förordningar! För min del handlar det om rätten till ett värdigt liv och framför allt ren överlevnad, så nu när systemet skiter i mig så räkna med bråk!
Jag kommer att förlora allt och har därmed ingenting mer att förlora, som sagt nu är ALLA metoder för att överleva det enda jag har kvar snart, det är KRIG!

- Sociala Medborgargardet för Allas Rätt Till Acceptabel Social Trygghet
Nästa gång kan det vara din tur, engagera dig du också, ett bra nätverk bland många är RESURS http://resurs.ning.com
(*Uppdatering, jag är inte längre med i RESURS, som idag tyvärr mer är Fk vänner och inte gör annat än gnäller och delar ut meningslösa bamsekramar, samt dämpar ner alla som vill protestera och driver ut folk som verkligen vill göra något. Som jag skrev i ett inlägg så får allt ligga kvar, dumt att radera historien som i forna Sovjet. Men skall lägga in detta påpekande här och där allt eftersom! )

- Sociala Medborgargardet för Allas Rätt Till Acceptabel Social Trygghet)


610620-1434, som tänker göra precis vad som helst för rätten till ett värdigt liv


- Tråd i forumet på RESURS http://resurs.ning.com

---

- Insändare 2009-04-02


-

13 kommentarer:

  1. Marina Oskarsson4 april 2009 kl. 09:42

    Ska också vara med och slåss!

    Vi på http://resurs.ning.com/
    Ska visa att vi inte ger oss!

    SvaraRadera
  2. Bra som fan! Tycker du är riktigt duktig och du ventlierar ett sunt förnuft med ett rättvist tänkande i denna blogg! Sök som krönikör eller liknande skribent för där tror jag du skulle ha en framtid! Sköt om dig vännen! //Johnny Höglin a.k.a Puma Silverback

    SvaraRadera
  3. Marina, ja det är ett välbehövligt nätverk, det handlar ju bokstavligen om liv eller död för många idag!

    Puma, tack, jo frilansa vore ju nåt kanske, men det är knappast troligt någon tidning anställer någon heller som inte kan arbeta hela tiden och de får stå för sjukersätting för! MvhME/Mats

    SvaraRadera
  4. Det är bedrövligt! Det värsta är att du bara är ett av alltför många exempel.

    resurs.ning.com är verkligen välbehövligt, men man skulle önska att friska människor med mer ork skulle börja protestera högljutt.

    Jag gör ett inlägg på detta och länkar hit från min blogg om det är okej?

    SvaraRadera
  5. Ingela, ja självklart länka på! Och jo man önskar att fler fick upp ögonen, men svensken generellt är ju en (svensk) tiger och bryr sig inte så länge de inte drabbas själv: http://matseriksson.blogspot.com/2009/03/en-svensk-tiger-och-anpassar-sig.html

    MvhME/Mats

    SvaraRadera
  6. Filosofin idag är tydligen att sjukdom och sjuka människor inte existerar, alla är friska fuskare som skall tvingas att arbeta eller sättas i någon meningslös sysselsätting till varje pris! Dvs priset är att plågas till självmord och därmed försvinna ur statistiken och göra sveriges nation friskare genom att utplåna de sjuka individerna!
    Problemet med de sjuka är att det saknas arbeten som motsvarar deras möjligheter och att de självfallet inte är efterfrågade på arbetsmarknaden. Sjuka blir självfallet inte vare sig friskare, eller populärare hos arbetsgivarna för att de blir fattigare och allt mer pressade, däremot så försvinner många ur statistiken, när de dör! Det är ett vidrigt samhälle, med en rå människosyn, "only the strong survive", som blir värre och värre!
    Låt sjuka vara sjukskrivna!

    MvhME/Mats

    SvaraRadera
  7. Mycket bra skrivet!!!!

    Du är en sådan person tror jag som slår näven i bordet och talar om att nu får det f...n i mig vara nog!!!!! Behövs fler som du, tror att vi är alldeles för snälla. Hungerstrejka, invadera FK och riksdag, jag tror faktiskt det måste till lite Green peace metoder för att få media riktigt intresserade.....

    SvaraRadera
  8. Håller med dig Anonym, till 100%! En Svensk tiger (http://matseriksson.blogspot.com/2009/03/en-svensk-tiger-och-anpassar-sig.html), tyvärr! Får hoppas det blir ändring på det, valet är ju enkelt egentligen; drivas till självmord eller göra motstånd! Hon med cancer exempelvis har ju tur eftersom hon har en man att leva på! Dessvärre så vet de som styr och som har som livsuppgift att spara pengar på vilka grupper dom skall spara, dvs de som oftast inte har vare sig möjlighet eller ens orkar protestera! Det är cyniska as som styr och ställer! MvhME/Mats

    SvaraRadera
  9. Lägger in adressen här till denna, nerkortade, insändare i Gefle Daglad: http://gd.se/insandare/insandare/1.943380

    Jag har inga papperstidningar (för vem har råd med det? Inte jag iaf!) så jag upptäckte den av en slump.

    MvhME/Mats

    SvaraRadera
  10. Mats! Jag är glad att jag hittade din blogg. Jag har nu anmält mig till Sociala Medborgargardet. Jag sitter i precis samma situation som du och har länge funderat både på självmord och på hur man ska kunna slåss mot myndigheterna. Jag är med på att protestera, högljutt och med kraft!
    Hur går vi vidare? Konkreta handlingar?
    Vi måste kämpa nu, samla ihop oss och slå näven i bordet. Ta till vilka metoder som helst. Det gäller våra liv!
    Bra jobbat, du har ännu en förbannad medlem!

    SvaraRadera
  11. Marion
    Välkommen! Vi håller på att formulera mål och krav, metoderna kan vara i princip vad som helst efter Greenpeace och Gandhi modell till vanlig opinionsbildning! För det är precis som du säger det ÄR en KAMP FÖR LIVET, då duger det inte att slicka politiker i ändan så att säga sjungandes "snälla snälla"!
    MvhME/Mats

    SvaraRadera
  12. För böveln. Ta inte era liv någon utav er. När möjligheterna är slut, bli kriminella. Se till att det blir fängelsestraff. Det gäller nog alla ålderspensionärer också. I ett fängelse har man fri mat och logi och får vara ute en timme om dagen.Om alla kunde samlas på enad front skulle det vara mycket mer märkbara protester. Men tills dess droppar vi vatten på stenen till det blir ett hål. Små saker kan också vara viktiga att skriva till ledarskribenter och be om en artikel om de sjukskrivna till exempel men ska man få politikerna att lyssna krävs illdåd tydligen.Men låt dem inte segra bär inte hand på er själva, Ni förtjänar bättre. Säger jag här vad en politiker i regeringsnivå förtjänar får jag böter och min ekonomi är redan hårt ansträngd.

    SvaraRadera
  13. I Fasornas Dal är terrorn total...

    Själv kommer jag att gå in i fas 3 efter den 1/10 i år. Om jag inte lyckats få ett jobb innan dess. Har nu gått arbetslös sedan den 1/11 2007.

    SvaraRadera

Det är fritt fram att uttrycka sig hur man behagar!
Dock rasister, samt (M)azister som hånar sjuka och svaga ombedes vänligen men bestämt att söka sig till sina mörkbruna hålor och slicka varandras rövar!
Med vänliga hälsningar Mats