2009-01-07

- No more Mr Nice Guy ... ...

Hmmm vet att jag inte är den enda som drabbats av statsapparatens empatilösa byråkratrobotar vars syfte är att likvidera alla improduktiva i samhället och på det sättet spara in lite pengar åt staten så de kan sänka skatterna ännu mer för de redan rika!Statsbyråkrat-Terminator
Trots att det oftast är ett hopplöst företag att försöka få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda så rekommenderar jag alla drabbade att överklaga, överklaga och överklaga!
Vet du att du har rätt gå då vidare hur långt som helst, låt skithögarna betala! Dessutom så kan man få sin rätt tillgodosedd också, med lite tur och tillräckligt tålamod (vilket verkligen inte är det lättaste när man har med totalt sinnesrubbade statsbyråkrater att göra ...)!
För att det någonsin skall bli någon förändring krävs det att alla, som inte får den hjälp de enligt lagar och regler har rätt till, överklagar. Därmed blir det på sikt dyrare för statsbyråkratrobotsystemet att försöka spara pengar genom att neka lagenlig hjälp! Då kommer statsbyråkratrobotarna att välja det billigaste alternativet, vilket i bästa fall inte blir direkt avlivning, som naturligtvis är den allra billigaste lösningen!

Efter att ha försökt formulera mig diplomatiskt länge och skrivit om och skrivit om, så har jag följt rådet jag fått på olika håll och skrivit snabbt och rakt med ett kallt konstaterande.

Skall imorgon posta detta som skall gå vidare till länsrätten
(*: Särskilt högriskskydd innebär att arbetsgivare slipper betala sjukpenning och att den sjuke slipper karensdagar):

//Överklagan av beslut om avslag på Särskilt högriskskydd ansökan


Svar på Försäkringskassans motivering 2008-12-18 (Se bilagan!
* bilagorna är alldeles för många och långa för att publicera här)

Eftersom avslagsbeslutet från försäkringskassan helt och hållet har nonchalerat det som faktiskt klart och tydligt framgår i underlaget och t ex helt och hållet bortsett från expertutlåtanden från Rehab-Västerås, läkarutlåtandet, det faktum som jag förklarade
– att läkare inte sjukskriver arbetslösa och att ekonomin inte tillåter läkarbesök man kan undvika, dvs sjukskrivning vid arbetslöshet, man har heller inte tagit hänsyn till det faktum att jag faktiskt har konstaterat funktionshider och är klassad hos arbetsförmedlingen och att när jag arbetat även tvingats sjukskriva mig trots att det var ½-tid och i andra fallet mindre än halvtid, (tja läs igenom allt material, c:a 30 sidor)!
Jag konstaterar att försäkringskassans beslut bygger på försäkringskasseläkarens fantasier och inte på det faktaundelag som finns, ett faktaunderlag som försäkringskasseläkaren underlåtit att ta ta hänsyn till (på ren svenska; struntat i!)!
Mitt faktiska läge just nu är som ett moment 22 där jag för min ekonomiska överlevnads skull är tvungen att vara arbetssökande på heltid men samtidigt inte kan arbeta heltid!
Särskilt högriskskydd skulle innebära för mig att jag har något att erbjuda en arbetsgivare något som gör att jag hamnar på en lite mer jämnbördig nivå som andra arbetssökande, för vilken arbetsgivare tar en 47-åring med med av expertis konstaterade funktionshinder när det finns hur många friska yngre som helst! Särskilt högriskskydd skulle även innebära att jag slipper förlora en massa pengar på karensdagar och läkarbesök för att få läkarintyg som krävs efter x-antal sjukskrivningar vid arbete! Kortfattat så är det här min enda chans att ens ta mig in på arbetsmarknaden och går inte det så återstår för mig endast sjukpension eller alternativt förklara vid alla arbetsansökningar hur läget är vilket sin tur, i verkliga livet, innebär att jag inte får arbetet!
En sak är definitivt säkert jag kommer inte tillåta någon tvinga mig arbeta tills jag faller ihop av för mycket smärta, det enda jag kräver är att få den hjälp jag faktiskt har rätt till. Särskilt högriskskydd är till för folk med t ex migrän, menssmärtor och andra funktionshinder och jag kan konstatera att mitt funktionshinder inte kan bedömmas vara annorlunda på något sätt och leda till ett avslag när jag vet att folk med wiplashskador, mensvärk och migrän har särskilt högriskskydd!

Jag kommer parallelt med detta överklagande även göra en anmälan till HSAN (Hälso och Sjukvårdens Ansvars Nämnd) av försökringskassans behandling av detta ärende eftersom man helt och hållet nonchalerat och underlåtit att ta hänsyn till det underlag som finns med dvs misskött sitt arbete och begått tjänstefel!

2009-01-08 Mats Eriksson //
---

(* funktionshindret är extremt dålig rygg och nacke och jag äter dagligen ipren mot smärtan vilket inte hjälper till fullo alls men jag vill inte ha något starkare eftersom jag vill vara klar i skallen!)


---------------------------------------------------------------
2009-01-21
Överklagan till kammarrätten
Mål nr/Ärende nr: 00-00
Rotel 2 Länsrätten i Gävleborgs län

Till:
Länsrätten i Gävleborgs län

Från:
Mats Eriksson


Eftersom jag inte fått någon som helst motivering i grundfrågan i länsrättens avslag och faktum kvarstår så överklagar jag vidare.
Samtidigt kräver jag denna gång en välgrundad förklaring och motivering i ett beslut. T ex skall följande frågor besvaras:
1. Om det anses att försäkringskasseläkarens bedömning helt grundad på fantasier är rätt, där man helt och hållet bortsett från utredningsresultat av expertis på rehab i Västerås, allmänläkarens utlåtande, samt det faktum att arbetsförmedlingen klassat mig som funktionshindrad och mitt brev långt innan ang. sjukskrivingsfrekvensen, då skall det framgå varför denne persons, försäkringskasseläkarens, underlåtelse att ens nämna varför detta faktaunderlag anses felaktigt i beslutet!


Mats Eriksson 2009-01-21


---------------------------------------------------------------
Överklagan av HSAN beslut (Vilket innebar att det inte är HSAN som ska behandla anmälningar mot personal inom försäkringskassan! Med andra ord så är inte försäkringskassan en myndighet inom hälso och sjukvård?)

//- Enligt beslutet skall min skrivelse med överklagan inkommit till HSAN senast tre veckor efter jag fått del av beslutet!
Det hade gått bra om jag hade haft råd att dra upp nya kopior av alla handlingar, nu tillåter inte min ekonomi ens inköp av mat till varje dag i månaden så … jag hade två kopior, tyvärr fick jag aldrig tillbaka kopiorna av försäkringskassan, så jag kommer nu bli tvungen att skicka de enda kopiorna växelvis till denna överlaganderunda och den växelvis till den andra (gud förbjude att det blir en tredje … ). Pga detta skäl begär jag anstånd om att skicka in den växande luntan av ärendematerial! Om inte detta går får jag avstå att utnyttja min lagliga rätt till överklagan av ekonomiska skäl, vilket inte känns överdrivet rättssäkert.

- Om det inte är HSAN jag skall vända mig till när det gäller anmälan av försäkringskassans personal, vilket rimligen borde ingå i Hälso- och sjukvård, så vill jag veta vart jag skall anmäla!


Mats Eriksson 2009-01-29//

---------------------------------------------------------------

----- Original Message -----
From: Mats Eriksson
To: Länsrätten
Sent: Friday, February 20, 2009 10:07 AM
Subject: Mål nr: ****-**, Rotel ***


Sandviken 2009-02-20

Till: Länsrätten
Mål nr: ****-**, Rotel ***
Från: Mats Eriksson
***

Hej
Eftersom jag inte fick något svar på mitt brev ang. överklagan utan bara ett informationsblad om förenklad delgivning så skickar jag brevet igen, med förhoppning om ett svar denna gång.

//Överklagan till länsrätten av HSAN beslut 2009/0***:A*
Se ovan ...


---------------------------------------------------------------
2009-02-24
Idag fick jag svar från Länsrätten. Jag fick anstånd med inskickandet av papperen till den 23:e mars! Men något svar på frågan om var man skall anmäla försäkringskassepersonal/läkare det fick jag inte!

Nu får jag väl ringa till kammarrätten och höra hur det gått med ärendet samt hoppas att jag hinner få tillbaka pappershögen innan 23.e mars!

---------------------------------------------------------------
2009-03-04
Pust ... klantigt nog hade jag raderat originalfilen med överklagan till Kammarrätten, så jag hade inget mål/ärende nummer! Men efter att ha ringt till först kammarrätten i Stockholm som inte hittade någonting på mitt personnummer, ... så ringde jag till Länsrätten i Gävleborg som hittade mål/ärende numret.
Så jag ringde tillbaka till kammarrätten i stockholm som fortfarande inte hittade mitt ärende!
Därefter så fick jag reda på att det var till Sundsvall jag skulle ringa :), pust ...! Till slut fick jag iaf tag på en byråkrat där som lovade dra kopior på mina papper och skicka till mig!

Tack för det Kammarrätten ... ... i Sundsvall!

---------------------------------------------------------------
2009-03-11
Har fått pappershögen från kammarrätten. Fick ta mina sista 60kr och köpa frimärken, vilket inte räckte så jag fick klippa loss lite från frankerade brev också, (får pengar förmodligen tidigast den 20:e mars nästa gång och då under 7000kr pga att det är för februari och man får aktivitetsbidrag per dag!). Nu kostar det 100kr per vända att skicka pappershögen, högen växer med tiden! Fint rättsamhälle där varje överklagande kostar en massa pengar enbart i portokostnader!
MEN imorgon postar jag överklagandehögen, ang. HSANs märkliga beslut/motivering, till Länsrätten!

---------------------------------------------------------------

2009-03-13
Pust och stön, idag fick jag ett samtal från Länsrätten i Gävle om att pappershögen hamnat fel, först hade de inte kollat ärende numret tydligen så de tänkte skicka pappershögen till Kammarrätten, där det andra ärendet ligger. Aaaaaaah, enligt Stockholms länsrätt skulle jag skicka papperen till Gävle Länsrätt, NU säger Gävle Länsrätt att ärendet ligger i Stockholms Länsrätt!
Jag blir bara trött! I vilket fall är antagligen det här är nog bara att slänga portopengar i sjön, men vad fan ska man göra ... ... ....
(Jag kan väl konstatera också att för första gången i hela mitt liv ser INTE fram mot sommaren utan tvärtom, det är för jävligt!)

---------------------------------------------------------------

2009-03-25
JÄVLA NÖTTER! KAN DOM INTE ENS BESVARA FRÅGOR?

//----- Original Message -----
From: Mats Eriksson
To: Länsrätten i Stockholms län
Cc: Försäkringskassan Gävleborg ; HSAN
Sent: Wednesday, March 25, 2009 2:44 PM
Subject: Fråga, skickat 2009-03-25


Jag kräver ett svar på frågan längst ner

Till:
Länsrätten i Stockholms län
Mål nr: 0000-00
Rotel 000

Överklagat beslut: Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnds beslut 2009-01-20, diarienummer 2009/0000:A0
Saken: Disciplinpåföljd

Kopia till: Försäkringskassans kundtjänst och HSAN.
Från: Mats Eriksson

Angående avslaget på målet, se mål nr ovan

Eftersom jag ännu inte fått något som helst svar på mina frågor så nöjer jag mig med en enda fråga i detta separata brev, en fråga som jag kräver svar på:
VAR ANMÄLER JAG FÖRSÄKRINGSKASSELÄKAREN OCH DE SOM FATTAT BESLUTET? Myndighet, namn och adress, tack!


Mats Eriksson

---

Svar från Länsrätten
----- Original Message -----
From: Lif Peter - LRB
To: Mats Eriksson
Sent: Thursday, March 26, 2009 8:24 AM
Subject: svar på fråga

Justitieombudsmannen JO utövar tillsyn. Det är nog dit du ska vända dig.

Peter Lif Rådman
Länsrätten i Stockholms län 115 76 Stockholm
Tfn 08-561 682 49

---

Svar från Försäkringskassan
----- Original Message -----
From: Försäkringskassan Kundcenter
To: Mats Eriksson
Sent: Thursday, March 26, 2009 3:36 PM
Subject: Hänvisning till ditt mail den 25/3

Hej

Det är en JO-anmälan som du får göra. Blanketten finner du på följande sida
http://www.jo.se/JOAnmalan.pdf?Language=sv
Adressen är
JO
Box 163 27
103 26 STOCKHOLM


Med vänlig hälsning
Försäkringskassan
Helena Östlund
Handläggare
Kundcenter för privatpersoner
Telefon: 0771-524 524
www.forsakringskassan.se

Tänk om Fk lr HSAN kunnat upplyst om detta från början


---------------------------------------------------------------

2009-03-28

Till: Regeringsrätten
(via Kammarrätten i Sundsvall, enligt bilagan ”Hur man överklagar”)
Ärende: Överklagande av Kammarrätten i Sundsvalls beslut i Mål nr: 000-00

Från: Mats Eriksson

Överklagande av Kammarrätten i Sundsvalls beslut i Mål nr: 000-00

En kort sammanfattning: Redan från början så är försäkringskassans beslut grundat på direkta felaktigheter! Försäkringskassans läkares motivering att jag trots ”lite problem med ryggen” ”inte varit sjukskriven särskilt mycket” bygger på att de som handlagt ärendet inte har läst materialet eller helt enkelt nonchalerat det! Allt finns att läsa i medskickat material, t ex expertisutlåtande och klassifiering av funktions nedsättning! Angående Sjuksktivningsfrekvensen så har man helt nonchalerat det faktum att man redan flera månader innan beslutet fått klar information i ett brev från mig, som sagt det har man helt nonchalerat och dessutom dragit en slutsats direkt i strid med verkligheten!

Detta får räcka så länge för som sagt allt finns med i bifogat material och jag hoppas verkligen att även bifogade frågor bevaras denna gång, det är riktigt tragikomiskt att varje instans vägrat besvara dessa frågor (eller snarare ålagt försäkringskassan att göra detta!) och enbart kort och gott konstaterat ”att föregående instans har rätt” utan någon som helst motivering, vilket jag enbart kan tolka som att man inte klarar av att motivera sitt beslut och därför kör med ”goddag yxskaft” argument som är helt i strid med och direkt i motsats med den information som klart framgår i materialet!

Jag vill ha pappershögen återsänd när ni behandlat ärendet klart!

MvhME/Mats
Mats Eriksson


---------------------------------------------------------------

2009-04-06

Idag ringde kundansvarige på försäkringskassan och vi hade en lång diskussion. Skall försöka anordna ett möte med af-mig själv och fk, inte för att jag tror det hjälper men alla sätt är bra utom dom dåliga ...

---

2009-04-08

- Ringde min handläggare på arbetsförmedlingen och hon skall kolla upp om möte af-fk och mig!

- Ringde även Försäkringskassans kundansvarige och hade ett kort samtal.
Där jag i korthet förklarade vad som väntar mig framöver och bakgrunden;
2007-11-11 skrev jag i ett brev till fk och förklarade varför jag inte varit sjukskriven (från arbetslöshet och varit sjukskriven när jag haft åtgärder)

080430, inkom 080506 Försäkringskassans svar ang. ansökan om Särskilt högrisk skydd
Där var motiveringen att jag inte varit sjukskriven särskilt ofta det senaste året!

Fk har bl a fått tillsänt:
Expertutredning från rehab i västerås, och arbetsförmedlingens klassning om att jag har funktionsnedsättning, rörelsehinder och värk, utdrag över sjukskrivning när jag haft åtgärder dvs de enda 2 gånger de senaste åren, där man ser arbetsförmågan, samt läkarutlåtande (2008-04-10).

Symptomatiskt kan man säga är att han hade förståelse för min "rävsax" men att han inte kan "välta världen"


---------------------------------------------------------------
2009-05-07
Blandat Uppdaterat ...


---------------------------------------------------------------

2009-07-09
Avslag från regeringsrätten, med samma goddag yxskaft motivering som tdigare, dvs ingen motivering överhuvudtaget, bara ett konstaterande att man anser att föregående instans hade rätt! Inga svar på de frågor jag krävt svar på lr ens ett åläggande om att fk skall svara, vilket myndigheter enligt lag har skyldighet till!
Tja, nu ligger mitt liv bokstavligen i händerna på arbetsförmedlingen om dom godkänner mitt förslag till JUG-sysselsättning där jag kan anpassa mitt arbete efter mina egna förutsättningar!
Får väl se hur det går, om man slutar på gatan utan inkomst pga att man inte får någon hjälp alls till ett anpassat liv!
Men det återstår ju att se ... det enda jag vet är att själv har jag ingenting att säga till om uppenbarligen, som vanligt bestämmer myndighetspersoner över mitt och andras liv bokstavligen, men man får väl hoppas att denna ryska roulette slutar lyckligt! Om inte annat så kan man ju i värsta fall använda mig som exempel när det blir en anmälan mot Fk och ansvariga politiker, för både tortyr och vållande till annans död!

FY FAN JAG SPYR på detta system!

MEN eftersom jag/vi nu har tillgång till en jurist (ideellt) via Sociala Medborgargardet (se länken nedan), så har jag fått rådet att ansöka från början igen om (särskilt högriskskydd och då får han kolla och hjälpa till med formuleringar od!

---------------------------------------------------------------

2009-08-24
Försäkringskassan har jag gett upp hoppet om, jag menar när till och med läkare säger att det är lönlöst att prata med försäkringskassan, tja ...! Får väl se vad som händer framöver :(
Just nu är det ett betydligt mer överhängande problem :(, har precis fått besked från af-sandvikens chef att mina möjligheter att få en anpassad JUG-sysselssättning är, citat "Det ser inte så hoppfullt ut"!
Så nu får jag se OM jag ens har inkomst och bostad framöver! Planerar nu en hungersstrejk på AF/Försäkringskassan i Gävle och/lr Sandviken, men förhoppningsvis så löser det sig, men som sagt "det ser inte hoppfullt ut" :( !

---------------------------------------------------------------

Sociala Medborgargardet för Allas Rätt Till Acceptabel Social Trygghet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är fritt fram att uttrycka sig hur man behagar!
Dock rasister, samt (M)azister som hånar sjuka och svaga ombedes vänligen men bestämt att söka sig till sina mörkbruna hålor och slicka varandras rövar!
Med vänliga hälsningar Mats