2009-03-28

- "Först drabbades de hemlösa och missbrukarna, ... ... "

----- Original Message -----
From: Mats Eriksson
To: Expressen; Dagens Nyheter ; Arbetarbladet; Annonsbladet; Aftonbladet; Gefle Dagblad
Sent: Saturday, March 28, 2009 9:39 AM
Subject: Insändare


Tänkvärt:
"Först drabbades de hemlösa och missbrukarna , och jag protesterade inte, för jag var inte hemlös eller missbrukare;
Sedan drabbades de sjuka, och jag protesterade inte, för jag var inte sjuk;
Sedan drabbades de arbetslösa, och jag protesterade inte, för jag var inte arbetslös;
Sedan drabbades jag, och då fanns ingen kvar som protesterade."


Mats Eriksson, Sandviken

1 kommentar:

  1. Om de ca 30000 avlönade människor som idag hjälper hemlösa inte kan komma överrens om att vad en hemlös behöver är ett tryggt hem.

    Varför heter det då hjälpa hemlösa?

    För är det verkligen att hjälpa hemlösa, när hjälpen består av vad övrig befolkning behöver ett tryggt hem för att göra/sköta? Om vi bortser från ett fungerande privatliv förstås, men det kanske är oviktigt. (ironi)

    Så länge organisationer tillåts tjäna pengar på hjälpen åt våra hemlösa på detta sätt och så länge en människa dagligen måste återkomma till en organisation för att få den hjälpen. Då kommer varken hemlösheten eller det maktförhållande som skapas genom detta att försvinna.

    Så idén vi har idag med att hjälpa hemlösa med allt utom ett tryggt hem klingar väldigt falskt, vilket också resultaten visar.


    Rolf Nilsson
    Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa

    SvaraRadera

Det är fritt fram att uttrycka sig hur man behagar!
Dock rasister, samt (M)azister som hånar sjuka och svaga ombedes vänligen men bestämt att söka sig till sina mörkbruna hålor och slicka varandras rövar!
Med vänliga hälsningar Mats