2009-07-22

- Socialtjänstens slav ... ...

– Jag jobbar heltid för socialen och hinner aldrig söka ett enda jobb, säger Mats Olsson. Läs artikeln här (artikeln, med alla kommentarer).

- Bloggsökning på ordet; JUG (Jobb och Utvecklingsgarantin)
- Bloggsökning på ordet; aktivitetsstöd
- Bloggsökning på ordet; Socialen
- Bloggsökning på ordet; Socialtjänsten
- Bloggsökning på ordet; existensminimum
- Bloggsökning på; Jobb och Utvecklingsgarantin

- Tråd på Sociala Medborgargardet

Ps. Kom att tänka på en liten variant på den gamla sketchen av Martin Ljung om Fingal Olsson;
- Är det inte Mats Olsson som arbetar där borta? Nä, han är ju arbetslös! Men han rör ju på sig!? Ds

3 kommentarer:

  1. Precis det jag skrev till dig förut om min son. Han var tvungen,trots sjukskrivning, att jobba för att få socbidrag..Helt sjukt!!!!

    SvaraRadera
  2. Wingar
    Fast ditt exempel är ju värre ändå, men vanligare och vanligare! Att tvinga sjuka att arbeta är riktigt riktigt mentalt sjukt, men det är ju det man gör idag, allt för att utrota sjuka!

    MvhME/Mats

    SvaraRadera
  3. Slav är precis rätta ordet! Överallt i dagens samhälle är det någon annan som skall bestämma vad som skall göras istället för att lyssna på vad som är bäst för individen (och därmed även samhället). Själv är jag precis 50% friskförklarad av FK (fast AF tyckte jag skulle överklaga beslutet eftersom det var så dåligt underbyggt).
    Vid dagens möte på AF visade det sig att eftersom jag inte är frisk nog att stå till Arbetsmarknadens förfogande så skulle jag istället in i någon slags arbetsförberedande träning/praktik inom AFs försorg för att kunna få behålla min SGI. Detta TROTS att jag inte kommer att få ett öre från vare sig A-kassa eller sjukpenning på mycket, mycket längre eftersom jag fått avgångsvederlag.
    Hade hoppats kunna använda denna tid med avgångsvederlag till att utan stress och press bygga upp en egen verksamhet (som enligt mig är min absolut enda chans att någonsin kunna bygga upp en egen inkomst och kunna stå på egna ben). Istället tvingas jag in i någon "rehabilitering" som inte kommer att göra mig friskare, som kostar skattebetalarnas pengar och som definitivt tar slut på all ytterligare ork som jag skulle kunna använt till att i bästa fall bli självförsörjande.

    Det hade som sagt inte ens kostat skattebetalarna en spänn att ge mig den möjligheten. Det enda jag begär är att få behålla min SGI ifall det visar sig att det inte skulle gå och jag faktiskt är så sjuk som läkaren tror att jag är! Men för att få behålla SGIn så måste jag "aktiveras"...

    Helsjukt är vad det är!

    SvaraRadera

Det är fritt fram att uttrycka sig hur man behagar!
Dock rasister, samt (M)azister som hånar sjuka och svaga ombedes vänligen men bestämt att söka sig till sina mörkbruna hålor och slicka varandras rövar!
Med vänliga hälsningar Mats