2009-05-25

- Registerutdrag från Fk och andra myndigheter ...

Registerutdrag från Fk (Blankett Fk) och andra myndigheter!

En gång per år har man rätt att kostnadsfritt få ut uppgifter om sig själv från precis alla ställen som har uppgifter om en själv, enligt lag (och har de inga uppgifter så skall man ha ett svar iaf om att inga uppgifter finns!)!
Så, exempelvis, om ni som jag får svaret från en Hälsocentral att man ska betala för kopiorna (!) så hänvisa då till Datainspektionen och 26 § i personuppgiftslagen!

MvhME/Mats

9 kommentarer:

  1. Hm...Jag kan inte läsa det där för det är bara en massa koder.

    Kramen Inger

    SvaraRadera
  2. Inger:
    Då har du väl inget program för att läsa pdf-filer antar jag, men länken "andra myndigheter" går till en webbsida :)!

    Ladda ner Adobe reader (Det vanligaste programmet för pdf-format): http://www.adobe.com/products/reader/


    MvhME/Mats

    SvaraRadera
  3. Jo jag har Adobe installerat.Vad konstigt att det blir så då. Men det har krånglat en hel del sen jag installerade nya IE. Och Mozilla..
    /Inger

    SvaraRadera
  4. Inger:
    Ibland kan integrationen med webbläsaren sluta fungera, då brukar en ominstallation fixa till problemet!
    Man kan ju också högerklicka på länken och välja "Spara mål som" och sen öppna filen på hårddisken via pdf-läsarprogrammet!

    MvhME/Mats

    SvaraRadera
  5. Huvva ja jag får be Lina hjälpa mig med det där, är inte så bra på datorer..=)
    /Inger

    SvaraRadera
  6. Inger:
    Att ominstallera är ju inte särskilt svårt, gör bara som du gjorde när du installerade programmet, klicka och välj installera och följ instruktionerna :D!

    Och att spara ner en fil är som att spara en bild, högerklicka och spara!

    Annars kan man ju alltid ta ut en fil ur verktygslådan och fila på datorn, så kanske det fungerar sen :)!

    MvhME/Mats

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset..Jag håller på och kollar på mozillas sida nu. Men jag kastar väl datorn i väggen tillslut..hehe..
    //Inger

    SvaraRadera
  8. Inger:
    Man gör på exakt samma sätt oavsett vilken webbläsare man har! Och det är Adobe reader du skall ominstallera, så kanske det fungerar sen :D.
    Har dom inga datakurser för pensionärer på biblioteket i Gävle?

    SvaraRadera
  9. Hahahaha....knasboll!
    Jaha så det är Adobe jag ska installera om, men jag uppdaterade ju den igår tror jag..Kan ju testa då..........

    SvaraRadera

Det är fritt fram att uttrycka sig hur man behagar!
Dock rasister, samt (M)azister som hånar sjuka och svaga ombedes vänligen men bestämt att söka sig till sina mörkbruna hålor och slicka varandras rövar!
Med vänliga hälsningar Mats