2009-06-12

- Regeringens stora svek mot oss sjuka i samhället och den grymma människosynen hos Försäkringskassans Chefer

Detta är en insändare skriven av Ulf Lindström från Hofors
Regeringens stora svek mot oss sjuka i samhället och den grymma människosynen hos Försäkringskassans Chefer

Jag har skrivit en del artiklar om Försäkringskassan i desperation under en lång tid nu och börjar nå en vändningspunkt efter ett liv i hårt arbete. Min kropp säger stopp och regeringen slänger oss sjuka på sophögen. Ursäkta mig ni andra som drabbas av samma elände men just nu jag pratar om arbetsskador och mig.
Jag är tvingad till arbete av sjukkassan efter 5 månaders sjukskrivning vilket är en skam när man läser mitt sjukintyg, helt nedsatt arbets förmåga. För vår sjukförsäkring betalar vi en av världens högsta skatter och tillsammans med världens högsta moms blir det världens högsta skatt. Jag blev sjukskriven 2008- 09- och utslängd från sjuka kassan 2009- 02 på grund av nya sjukkasse regler, men detta kan väl inte bestyrkas av alla de lagbrott FK utför ens i Sverige för vi har lagar här också. Apropå lagar så bryter Sverige mot såväl Svenska som internationella lagar man har undertecknat och ratificerat 2008 (FN konventionen om handicappade och långtidssjuka).
Mitt psykiska lidande är enormt eftersom jag inte vet om jag kan leva ens ett någorlunda liv då jag riskerar att till och med förlora min arbetslöshets ersättning på grund av min arbetsskada. Jag kan ju inte lova en tillkommande arbetsgivare ett bra arbete om min kropp kanske säger stopp för fan. Jag har fått en chans till arbete även om det är en praktik tjänst trots mina 53 år i livet. Jag är kvalificerad och mer därtill för det arbete jag söker men måste ju försöka få ett arbete som min kropp klarar. Försöker därför med en ny typ av arbete som är skon sammare mot min kropp. Den psykiska misshandel de sjuka genomgår i Sverige i dag är fruktansvärd och det är på Fredrik Reinfelds order enligt hans egna ord: Vi har en miljon sjuka i Sverige idag och det kan inte vara riktigt. Försäkringskassan fick order att kontrollera detta. Man trodde att 20% var fuskare men sedan hamnade man på 2% som sedan visade sig också vara fel. Sanningen är nog 0,02 procent eftersom alla sjukskrivna efter en vecka står under läkarkontroll annars får du ju inte vara sjukskriven, eller hur. Alltså 2 på 10 000 KAN vara fuskare blev det sagt då. Ändå fortsätter sjukkassan att kasta ut sjuka på gehör med hjälp av handläggare på FK. Har dom bonus på varje utkastad kanske?
Nu ska jag börja ett arbete (praktik) på måndag och då frågar jag mig själv lika mycket som min kanske blivande arbetsgivare, håller min kropp för jag är ju inte återställd från min skada vilket dom vet om. Jag kan ju inte ljuga om min situation för då är jag en oärlig människa, ve och fasa. Kan jag jobba 2 dagar eller en vecka för enligt min handläggare på FK är jag helt arbetsduglig (tjänstefel) enligt hela arbetsmarknaden (trots gällande sjukintyg till 2009-04, helt nedsatt arbetsförmåga). Gäller det alla dessa typer av handicap Fredrik Reinfelt? Jag har varit moderat hela mitt vuxna liv men inte efter vad jag sett nu. Vad händer om jag inte klarar av att jobba redan nu, Då blir det fysisk misshandel? Blir jag social fall och måste sälja det lilla jag har arbetat ihop under mitt liv för att få socialbidrag. Fk har ju redan slängt ut mig men kan jag få sjukersättning igen nu när jag försökt vad ni tvingat på mig, att jobba. FK har i sitt uppdrag av regeringen fortfarande sitt direktiv att rehabilitera. Är då ut slängd från sjukkassan och arbeta rehabilitering? Citat av Eva Alner Liljendahl, chef för lokala Försäkringskassan i Gävle i TV4, lokala nyheter: Dom sjuka måste tvingas ut i arbete för att bli friska!!!!! Döm själva om hennes människosyn och hon är chef för en avdelning i Försäkringskassan. Avgå med omedelbar verkan Eva är mitt bud. Samma sak är det med generaldirektör Adriana Lender och socialförsäkrings minister Cristina Husmark Pehrsson och vi får inte glömma socialminister: Göran Hägglund KD. Borde inte han värna om mänskliga rättigheter . Avgå med omedelbar verkan utan diverse ersättningar. Citat Husmark på TV, kommer ni ihåg: 20% av alla sjukskrivna är fuskare, skandal och falsk anklagelse när vi står under läkar kontroll.
Har aldrig haft sömnproblem i hela mitt liv men nu kan jag kliva ur sängen klockan 3 utan att jag sovit en blund och sätta mig vid datorn och skriva artiklar för jag ger mig inte!!! Dom ansvariga borde inför rätta och detta påminner alltför mycket om Nyrnberg rättegångarna från andra världskriget där dom ansvariga försvarade sig med att vi följde bara order (Handläggarna på FK). Till er vill jag bara säga att det finns inte en arbetsgivare idag som kan beordra er att begå lagbrott, inte ens Fredrik Reinfelt. Beakta dessa ord och fundera över er situation och vad ni gör på ert arbete idag.
Ulf Lindström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är fritt fram att uttrycka sig hur man behagar!
Dock rasister, samt (M)azister som hånar sjuka och svaga ombedes vänligen men bestämt att söka sig till sina mörkbruna hålor och slicka varandras rövar!
Med vänliga hälsningar Mats