2009-04-12

- Försäkringar som vi själva betalt = "Bidragsberoende"

"Krig är fred" är ett citat från Goerge Orwells 1984 och ett exempel på nyspråket!

Idag är försäkringar vi själva betalat via skatten eller avgifter ett "bidragsberoende". "Bidrag" till de som behöver och är berättigade till, försäkringar man numera knappt kan förvänta sig få del av ens, inte via "Försäkring"skassan iaf!

Är det inte dags att sluta prata om bidragsberoende, det är inte bidrag utan försäkringar som du, jag och andra betalt via skatten och avgifter i åratal!
Att det pratas om bidrag är naturligtvis bara ett av många sätt att trycka ner folk i skoskaften, de som som både har rätt till och behöver dessa FÖRSÄKRINGAR!

En berättigad fråga är också var våra avgifter går och gått till? Vi kan konstatera att pengarna används mindre och mindre till det de skall användas till, dvs de sjuka! Idag friskförklaras sjuka på löpande band av försäkringskasse"läkare" (som aldrig sett patienten ens)! En konstaterat sjuk blir också med automatik friskförklarad efter viss tid och förlorar därmed sjukersättningen helt och hållet (man kan, om man har tur, bli sjukskriven utan sjukersättning, dvs nollad och då kan man få existensminimum av socialtjänsten, men det är först efter att du gjort dig av med allt av värde, t om t ex en skrotfärdig bil. Tandvård och glasögon kan du glömma, det ingår inte i soc.normen!)!

Är det Försäkringskassans chefers löner och bonusar vi betalar och betalat till?

3 kommentarer:

  1. Min son går på soc.bidrag. Han var sjukskriven utan ersättning ett år eftersom han inte kvalificerat sig för sjukpenning. Han ansökte då om bidrag för uppehälle hos soc.Men först hade jag ansökt (tillsammans med honom)för han skulle få egen lägenhet eftersom jag inte kunde försörja honom genom att han inte kunde jobba.Han fick lägenhet (bra) men eftersom soc tror att de är nån slags läkare så ansåg de att han kunde jobba fyra tim/dag. Så läkarintygen var inte ett dugg värda.
    Han har nu jobbat i snart ett år "gratis" med att skotta snö eller kratta, trots stora problem med kropp och själ. Om han blir sjuk och inte har pengar på sin mobil för att sjukskriva sig så drar soc. 157:-/dag!Det lilla sociala ger en människa kan ju faktiskt göra så man inte KAN ha pengar på mobben ibland. Jag blir knäpp snart, för det drabbar inte bara honom utan mig också som trots att han nu inte bor hemma längre ju måste få mat osv av mig titt som tätt. Och jag har skitdålig sjukersättning.. Så Mats visst är livet härligt?.."ironi såklart"

    SvaraRadera
  2. Herregud, till mig har soc sagt att om man är sjukskriven utan sjukersätting så är man berättigad till soc.bidrag. Det låter som Gävle soc. brutit mot lagen här, soc. har ingen som helst rätt att ifrågasätta läkarintyg vad jag tror iaf, men inget förvånar mig längre! Försäkringskassan däremot kan ju leka Jesus och friskförklara trots läkarintyg!

    MvhME/Mats

    SvaraRadera
  3. Ja men det gäller tydligen inte här där vi bor ..Men som jag sa till dig så har jag alltid fått rätt när jag överklagat till Länsrätten. Tyvärr är det ju så att när man som jag och sonen är sjuka och inte har pengar till det nödvändigaste, att man måste söka socialbidrag. Även om det är jävligt förnedrande, men vad gör man om man inte har mat för dagen eller pengar till hyra,el osv? Går på gatan eller? Jag vet att det svider i "arbetare som aldrig behövt sociala" att andra som faktiskt inte KAN arbeta eller får A-kassa eller sjukersättning,att vi lever på soc.bidrag. En dag kanske kommer för dem med? Grrrr...Lev vårat liv ett år får ni se...

    SvaraRadera

Det är fritt fram att uttrycka sig hur man behagar!
Dock rasister, samt (M)azister som hånar sjuka och svaga ombedes vänligen men bestämt att söka sig till sina mörkbruna hålor och slicka varandras rövar!
Med vänliga hälsningar Mats