2009-02-21

- IOGT-NTO är spelberoende

Accent (IOGT-NTO:s tidning) nr 1-2009 sidan 4 och 5 är intressant att se och läsa, för att inte säga lite skrämmande. "Självständigheten hotas" skriver man, det handlar faktiskt om att IOGT-NTO är emot att staten motverkar spelberoende genom att införa monopol för att ha kontroll över spelandet, precis som när det gäller spritmonopolet. Accent konstaterar vidare att IOGT-NTO är helt beroende av spel, 80-90% av inkomsten kommer från spel!
Tja, hmm, riktigt makabert blir det när man ser följande text uppe till vänster på sidan 5: "Missbruk är av ondo, men det är faktiskt bruket som vållar det onda". Jaha ja, hur fan står det till IOGT-NTO? Ni bekämpar alkoholmissbruk med pengar från spelmissbruk!? Riktigt sjukt det här tycker jag, i synnerhet när jag vet att man har gott om högavlönade byråkrater i organisationen, plus att man har generösa arvoden till styrelseledamöter o.d.(vart pengarna går kan man se i samma tidning på sidan 28-29)! Ideellt arbete? Ideellt arbete är= gratis arbete för att man vill verka för något vettigt! Man skulle ju t ex ju använda dessa löner och arvoden till vettig verksamhet istället!
Jag konstaterade förra året i ett blogginlägg att "- Nykter är inte alltid lika med klok", tja det kan man väl konstatera igen!

Av någon, mer långsökt anledning, kom jag att tänka på låten "Becouse i get high" av Afroman, tänkte som så att om man skriver om texten lite så passar den perfekt in på IOGT-NTO! Hur då tänker du då :) ! Jo typ :), -Vi skulle bekämpa alkoholen, hej o hå, men först var vi tvungen att sälja massor av lotter, vilket inte gick så bra, så vi fick gå ut och deala till spelberoende som av fattigdom blev alldeles blå, för att bekämpa alkoholen, hej o hå!
Ja usch vilken dålig humor :D, å jo det ÄR långsökt MEN det är MIN blogg och MIN humor :) !

Jag kom även att tänka på, en mer seriös tanke, hur en del välgörenhetsorganisationer fungerar, vilket Rolf Nilsson, ordförande i Föreningen Stockholms Hemlösa, beskriver mycket bra på sin blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är fritt fram att uttrycka sig hur man behagar!
Dock rasister, samt (M)azister som hånar sjuka och svaga ombedes vänligen men bestämt att söka sig till sina mörkbruna hålor och slicka varandras rövar!
Med vänliga hälsningar Mats